Přehled článků  Abyss Diana

Abyss Diana

2.4.2020 16:48  |  Recenze

Ve státě New York ve Spojených státech amerických už od roku 1990 vyrábí firma JPS Labs, mimo jiné výrobce všelijaké hi-tech kabeláže, nekompromisně pojatá sluchátka pod značkou Abyss. Aktuálně má značka v nabídce dva modely - až s morbidní technickou precizností vyráběný top model AB-1266 a podstatně esteticky (a nakonec i cenově) přijatelnější "lifestyle" verzi Diana.

Tak jako u vlajkového modelu, i tady je strojařina na opravdu vysoké úrovni - každá mušle bezmála čtvercového tvaru (s jemně zakulacenými rohy) začíná svou cestu jako tučný kilogram masivního hliníku, který se frézuje do požadovaného tvaru a to včetně desítek drobných otvorů, které kryjí měniče z vnější strany a včetně podlouhlých drážek, kterými zvuk proudí dovnitř. Výsledný obrobek váží jen nějakých 100 gramů.

Jednoduchý, pevný hlavový most je potažený jemnou pravou kůží, stejně jako dobře polstrované, prostorné náušníky. Volitelně si můžete pořídit dobře prodyšnou Alcantaru. Komfort zvyšuje i magnetické uchycení, díky němuž sluchátka pružně přilnou k vaší hlavě. Sluchátka váží přes nevelké rozměry 330 gramů, takže komfort je důležitý.

2020 03 31 TST Abyss Dianna 2

Otevřená vnější strana mimochodem není proděravěna jen tak náhodou, ale vzor průduchů je navržený podle Fibonacciho vzorců. Do každé mušle vede nezávislý signálový kabel. Jeho koncovku si můžete specifikovat dle libosti.

Výrobce model Diana označuje za "butiková sluchátka", s ohledem na kvalitu použitých materiálů a kvalitu zpracování to nelze než potvrdit - jsou to vskutku luxusní sluchátka.

2020 03 31 TST Abyss Dianna 3

Uvnitř mušlí tepou magnetoplanární měniče s průměrem 63 mm, postavené na základě těch z firemního top modelu. Výrobce udává frekvenční rozsah 7 - 28 000 Hz a hlavně "mobilní" impedanci 42 ohm, neobvykle nízkou na magnetoplanární systémy.

Sluchátka Abyss Diana jsme poslouchali v pražském showroomu Voix, kde byl k dispozici zesilovač Parasound Zdac v.2 (který přeci jen nebyl dostatečným partnerem) a Rogue RH-5. Zdrojem signálu byl PS Audio DirectStream Memory Player a PS Audio DirectStream DAC, vše pak napájela pračka PS Audio Power Plant P12. Propojeno bylo kabely PS Audio a Audio Art. Srovnávat jsme pak mohli s redakčními AudioQuest NightOwl Carbon i Abyss AB-1266 Phi.

2020 03 31 TST Abyss Dianna 4

Když sluchátkům Diana dáte dostatečný systém, rozezpívají se způsobem suverénnějším, než by jejich designové pojetí zprvu podbízelo. Artikulace, kterou nabídly u baskytary Marcuse Millera v "Power" ("M2" | 2001 | Telarc | CD-83534), byla až šokující, přímo skvostná. Sluchátka každý tón skvěle vykrouží, čitelnost a struktura jsou vpravdě luxusní - nicméně ani s Rogue RH-5 jsme se nedočkali optimální váhy, plnosti a hutnosti basu, dokonalá přesnost tu je zjevně výrazně důležitější než objemnost a pocit sytosti.

Famózní transparentnost rozkryla s výjimečnou lehkostí vokál Bobbyho McFerrina v jeho "Hush Little Baby" ("Hush" | 1992 | SONY Masterworks | SK 48177) - čistota zpěvu byla vskutku prvoligová, hlas zněl křehce lidsky, plasticky a sluchátka naprosto samozřejmě artikulují i ty nejjemnější nuance a doznění, přitom se ale nepouští do žádné technicistní strohosti, naopak zůstávají v klidném a spořádaném neutrálním vyvážení. I tady ale trošku chybí "prsa", neboli pocit zřetelné váhy a hmotnosti.

2020 03 31 TST Abyss Dianna 7

Cinkot činelu v "Take Five" Davea Brubecka ("Time Out" | 2009 | Columbia | 88697 39852 2) byl hotovými orgiemi detailů, navíc ale formulovaných a reprodukovaných s takovou dávkou uvolněné, samozřejmě nenásilnosti, tak přirozeně a tak svižně, že se zavřenými očima máte touhu si na činel před sebou prostě sáhnout. Parádně jasné tóny mají vynikající textury, plochy činelů jsou plasticky načrtnuté a kontrola a transparentnost sluchátek vám ukážou, jak dlouhé jsou tu zaznamenané dozvuky. Nenápadná sluchátka nabízí fantastické prokreslení.

U mikrodynamiky nástrojů v "Two Bass Hit" od Dizzy Gilespieho ("Night in Tunisia" | 2006 | Bluebird | 82876 84866 2) bylo cítit, že Abyss Diana potřebují "naložit", tedy navzdory velmi nízké nominální impedanci stojí za to je vybudit mohutným zesilovačem. Potenciál mají ale sluchátka fascinující, reagují naprosto přesně, suverénně a rychle a kam jim dovolí jít elektronika a nahrávka, tam s klidem také dojdou - umí nabídnout jak makrodynamickou odvážnost, výbušnost a tah na bránu, tak mikrodynamické dění se sebevědomým podáním.

2020 03 31 TST Abyss Dianna 9

Vynikající nahrávky jako "Tribal Dance" od Peter Green Splinter Group ("Destiny Road" | 2010 | Snapper Music | SBLUECD055) jsou pak doslova bonbónkem pro uši, transparentnost je prakticky dokonalá a ani (výrazně) dražší sluchátka už moc navíc nepřináší. Všechny nástrojové linky zařezávají, jsou precizní, konkrétní a čisté jak sklo a přitom všechna ta skvělá, naprosto samozřejmě a ultra jednoduchá čitelnost nenese stopy technicistní strohosti nebo chladnosti - tady se samozřejmě sluší zmínit, že Diana ochotně přejímají charakteristiku připojeného řetězce.

Zajímavé je, že si sluchátka nadstandardně dobře poradí také s podáním prostoru nahrávek a to i "velkých" jako je "Allegro Moderato" ze "Symphony No. 9" Ralpha Vaughan Williamse (1994 | Everest | EVC 9001). Pravolevá scéna je široká, pokračuje i "ven" za sluchátka, lokalizace nástrojů je bezproblémová a vlastně není stran čitelnost i plasticity vůbec nač si stěžovat.

2020 03 31 TST Abyss Dianna 13

Nejlepší ale je to, že i s (trochu) nedokonalými nahrávkami jako je "Please Read the Letter" od Roberta Planta a Alison Krauss ("Raising Sand" | 2007 | Decca | 475 9382) si sluchátka užijete, protože nijak okázale nezdůrazňují limity, ale naopak jako kdyby spíše nechaly na povrch proniknout muzikálnost v plné kráse. Jednak je tu precizní kázeň a kontrola, takže v nahrávce slyšíte prostě všechno, co v ní je a navzdory trochu tvrdšímu akcentu a méně dominantnímu basu má hudba srdce, má energii a zarývá se pod kůži tak, jak to u drahého hi-fi chcete.

Sluchátka Abyss Diana jsou možná na pohled tak trochu lifestylová (tedy soudě dle jejich vnějšího pojetí), uvnitř se ale skrývá právě to, co byste u takhle vysoké cenovky chtěli, aby tam bylo. Měniče jsou zjevně výtečné, doslova přímo vynikající a přestože budete-li budit telefonem nebo jiným kompromisním zdrojem, nebude to pravděpodobně žádná velká sláva (ale na rozdíl od mnoha podobných koncepcí to alespoň nějak půjde...), nabídnete-li sluchátkům adekvátní řetězec, zvuková nirvána bude na dohled. Skvělý detail, mimořádná transparentnost, úderná dynamičnost nebo otevřenost, skrze níž vnímáte prostě všechno, co je jen elektronika schopná z nahrávky vyextrahovat, to vše jsou znaky luxusního sluchátkového high-endu.

--- --- --- --- ---

KLADY

+ stylový vzhled

+ rychlý, konkrétní zvuk

+ přesnost a detail

+ robustní konstrukce

ZÁPORY

- konstrukce je poněkud tvrdá a nepoddajná

- bas je nutné "probudit", což mobilní zdroje těžko zvládnou

--- --- --- --- ---

Napsal: Daniel Březina

Zdroj: https://www.hifi-voice.com/

Přehled článků