Přehled článků  GoldenEar kinosál

GoldenEar kinosál

25.3.2020 16:38  |  Recenze

"Opravdové" domácí kino, tedy místnost dedikovaná výhradně pro účely audiovizuálních zážitků, je doménou zejména severoamerického kontinentu - ostatně hlavně proto, že evropské a asijské domovy jsou často poněkud skromnější co do prostoru a taková místnost se do nich prostě nevejde. I v Čechách nicméně už nejsou takové domácí kinosály doménou jen těch nejbohatších - v pražském showroomu Voix mají postavený sál, který vyjde čistě v technickém vybavení na (v tomto segmentu poměrně ekonomických) zhruba tři čtvrti milionu korun.

Částka je to na jednu stranu samozřejmě stále obrovská, na stranu druhou není problém seskládat multikanálový systém za desetkrát takovou částku - ostatně, právě ve zmíněném showroomu mají v téže místnosti postavený právě takový, tak je lze snadno srovnat.

Měli jsme možnost užít si nějaký ten film a nějakou tu hudbu se systémem, postaveným na reproduktorech firmy GoldenEar, elektronice Anthem a Zappiti a projekční části od DreamVision.

2020 03 23 TST GoldenEar Cinema 2

GoldenEar Invisa SPS (přední RLC)

Přední kanály v čele s až příliš často podceňovaným středním tvoří základ dobrého zážitku. Ve vzorovém kině byly osazeny vestavnými modely Invisa SPS (Signature Point Source). Centrem je tu páskový tweeter z modelu Triton Reference, také kónický středobas (pracuje do 3 kHz) a woofer (pracuje do 500 Hz) pochází z tohoto modelu. Od každého jsou tu dva, vždy nad a pod tweeterem. Toto uspořádání má za úkol vytvářet optimálně zaostřenou vyzařovací charakteristiku.

Je tu možnost regulace úrovně výšek a k dispozici je samozřejmě i na míru navržená ozvučnice s výrazným tlumením, protože bez ní samozřejmě nemůže být výkon optimální.

golden ear s

Kino s krycími mřížkami

GoldenEar Invisa MPX (efektové)

Zadní efekty v kině obstarávaly modely MPX, takzvaně multipolární - každý ze středobasů totiž míří jiným směrem a to pomáhá pokrýt zvukem širší pole a vytvořit "prostornější" vnímáním prostoru. I tady je mezi dvěma čtyř a půl palcovými kónusy vsazen páskový tweeter. Aby disperze byla účinná, používá přední deska neperiodický zvukovod v podobně zvlnění.

2020 03 23 TST GoldenEar Cinema 3

GoldenEar Invisa HTR 7000 (stropní efekty)

Ten nakonec najdete i u stropních efektových reproduktorů, které kombinují jeden sedmipalcový středobas a páskový výškáč. Oba měniče jsou vsazené do zmíněného profilovaného zvukovodu pod úhlem, aby bylo možné je optimálně nasměrovat na posluchače. Zde se používají reproduktory, které najdete kupříkladu v regálovém modelu AON 3.

golden ear bez

Kino bez krycích mřížek

GoldenEar SuperSub XXL

Nezastupitelnou roli má v systému domácího kina subwoofer - GoldenEar má k dispozici mimořádně nadupané modely řady SuperSub. Nadupané nikoliv snad nějakými sofistikovanostmi, ale plochami, které vyzařují basovou energii. V téměř krychlovém těle na mohutných gumových antivibračních nohách není krom přední a zadní stěny místa, kde by nebyl měnič nebo pasivní zářič.

Téměř čtyřicetikilový subwoofer je osazen dvěma aktivními 12" měniči, kterým sekundují planární pasivní membrány o ploše 15 x 13 palců. O pohon se stará zesilovač ForceField, který ve třídě D dodává tučných 1 600 Wattů.

2020 03 23 TST GoldenEar Cinema 4

Anthem MRX-1120

"Svaly" i "mozek" multikanálového systému utvářel A/V receiver MRX-1120 od kanadského výrobce Anthem. Jak už název napovídá, ve střízlivém a poměrně kompaktním těle ve stylu běžného receiveru najdete A/V předzesilovač 11.2 a 11 koncových stupňů.

Anthem tu podporuje vše až po standardy Dolby Atmos a DTS:X Master Audio, nabízí všestrannou konektivitu, jakou od takového přístroje očekáváte a hlavně svůj mimořádně dobře fungující systém korekce akustiky Anthem Room Control.

Obrazová část se zakládá na HDMI 2.0a, HDCP 2.2, 4:4:4 subsamplingu při 4K / 60p, podpoře HDR, Dolby Vision, HLG nebo barevného gamutu BT.2020. Jinými slovy, je tu všechno, co aktuální filmová produkce vyžaduje.

Zvuková část stojí na čtyřjádrovém zvukovém procesoru, D/A převodnících ve dvojitém diferenciálním zapojení s podporou rozlišení 32 bit / 768 kHz a hlavní je poctivý výkon 140 Wattů na kanál do 8 ohm.

2020 03 23 TST GoldenEar Cinema 6

Audio Art SC-5 kabeláž

Spojení mezi receiverem a reprosoustavami obstarávala kabeláž americké značky Audio Art - model SC-5 je prvním výrobkem, s nímž se značka pustila na trh a jde o čistou bezkyslíkatou měď průřezu 14 AWG s postříbřeným povrchem.

Pod tlustou vrstvou PVC tu vedou dvě žíly z mnoha vláken, jsou izolované pěnovým polyetylenem a kolem nich je použitá bavlněná výplň, která má za úkol absorbovat vibrace.

2020 03 23 TST GoldenEar Cinema 7

Zappiti Pro 4K HDR

Běžným moderním zdrojem signálu u dnes není DVD ani Blu-ray přehrávač, ale kvalitní video streamer. V tomto kině šlo o jeden z top modelů francouzské značky Zappiti, který zvládá nejmodernější dostupné standardy - samozřejmostí je 4K při 60 snímcích za sekundu, podpora 10bitového kódování, podpora 3D, HDR a zvukových standardů až pod DTS:X. Vše je řízeno moderním čipsetem Realtek RTD1295 a operačním systémem na bázi platformy Android. Ve zkratce se dá říct, že univerzální přehrávač skutečně pokryje prakticky cokoliv, co jeho směrem pošlete.

DreamVision EOS2

Osazený projektor EOS2 pochází od francouzské značky DreamVision, jejíž zakladatel pracuje na projektorech od roku 1986 a její kredit stojí třeba na tom, že přes své nijak "profláknuté" renomé byla první, kdo uvedl na trh DLP projektor.

Model EOS2 je jedním ze základních v nabídce a přesto již nabízí 6,5 cm velkou skleněnou čočku, podporu nativního 4K rozlišení s barevným prostorem BT.2020, automatické mapování HDR, svítivost 1 900 lumenů nebo kontrastní poměr 800 000:1.

Systém používá tři 4K čipy s rozlišením 4 096 x 2 160 pixelů a zvládá snímkovací frekvence 24 / 50 / 60 Hz. Zajímavostí je, že čipy mají poměr stran 17:9 a díky anamorfnímu režimu umí nabídnout sledování filmů ve formátu Cinemascope - to jde nicméně zařídit i příplatkovou anamorfní čočkou.

2020 03 23 TST GoldenEar Cinema 9

DreamVision plátno

Jako doplněk ke svým projektorům nabízí DreamVision také zakázková plátna a projekční plochy - stahovací plátna mají standardní poměr stran 16:9, desky pak můžete mít buď také takové, nebo v poměru 2.35:1.

Pro dosažení optimální odrazivosti a podání barev výrobce používá osm různých materiálů (bílých, šedých, lesklých, matných,...), takže si právě pro své světelné podmínky a právě pro svůj projektor můžete vybrat to optimální. Zvolit si také můžete mikroperforace, které propustí energii reprosoustav umístěných za plátnem.

Jak už bylo řečeno, zážitek s domácím kinem jsme si užili v pražském showroomu Voix, kde jsme mohli porovnávat s velkým kinem na bázi značek OceanWay a Acurus. V této konkrétní instalaci vychází díky osazení kino zhruba na 750 000,- Kč (bez akustiky a nábytku), kde - pro představu - asi tak polovina částky připadá na ozvučení a polovina na obrazovou část.

2020 03 23 TST GoldenEar Cinema 11

Přestože v přímém porovnání s asi sedmkrát dražším kinem OceanWay je GoldenEar samozřejmě trochu slabší odvar, když se k němu nicméně vrátíte s chladnou hlavou později, najednou je to zase nářez. Třeba scéna s drakem, který prchá z podzemních pokladnic v "Harry Potter a Relikvie Smrti", byla působivě energická - když se začne ve filmu otřásat bankovní palác, subwoofer vám dá fyzicky pocítit rezonující zvukovou masu s temnotou a hutností, zvuk je plný a tučný. Přední kanály do toho stíhají velmi solidně udržet čitelnost cinkajícího křišťálu; ta se v okamžiku jeho zřícení ani při vyšší hlasitosti nepřiblíží nějaké přehnané říznosti nebo agresivnosti, kino si zachovává kultivovanou pohodu, která je výrobkům této značky vlastní.

Když přijde na razanci a důraznost, kino si přes jistý dotek měkkosti vůbec nevede špatně. Výbušně testosteronová honička s tankem v chlapácky přehnaném "Fast & Furious 6" je plná skřípání kovu, tříštění skel, nárazů těl i tvrdších objektů a vůbec výbušnosti (místy i doslovné). GoldenEar nabízí tělnatý, zahuštěný a plný zvuk, který je větší, než byste při pohledu na vestavné moduly očekávali. Dynamika je vlastně velmi solidní, byť zvuk není tak přímočarý a konkrétní jako u OceanWay, pořád je ho hodně a pořád cítíte, že jsou tu věci pod kontrolou, že je tu síla a že je tu váha, byť tu není pod kůži se deroucí vtíravost (takže snadno zvládnete víc filmů bez pocitu únavy).

2020 03 23 TST GoldenEar Cinema 8

Krátké, utažené elektronické zvuky a specifický hlas v "Gravity" od Kill J okrašlovaly nejen efekty barevného prachu a kouře. Projektor i zdroj tu dodávají špičkový, krásně ostrý a kontrastní obraz (ostatně adekvátně svojí ceně), zvuk se ale nijak nedrží zpátky. Ani říznější momenty nejsou nepříjemné, tvrdé lusknutí vám neudělá punkci ucha, ale díky charakteru GoldenEar reprososutav zůstává snadno poslouchatelné i pěkně nahlas, aniž byste měli pocit nekonkrétnosti. Zvuk si navíc hezky a spořádaně plyne, zjevně kontrolovaný, ale také zjevně relaxovaný.

Stejně tak hudba, třeba záznam koncertu Hanse Zimmera v pražské O2 Areně, zněla pohodově a přitom bohatě. Povědomé melodie, započaté elektrickým kontrabasem a gradující k desítkám hudebníků podpořených neméně početným sborem, to je v podání kina GoldenEar prostě obklopující zážitek, bohatý, barevný, měkký, lehce temnější a šťavnatý jako prvotřídní pečínka. Jak hudba graduje, i energie je tu víc, víc, víc a víc, aniž by na vás ale zvuk tlačil a působil útočně. Hudba se na vás vylévá, příboj je větší, větší a větší, ale stále jste veprostřed dění, které je snadno přehledné, cítíte vzduch kolem sebe a jste hudbou doslova obklopeni.

2020 03 23 TST GoldenEar Cinema 13

Domácí kinosál, postavený kolem reprosoustav GoldenEar, je prostorově nenáročný a přesto zvukově mimořádně objemný, zaplňující a obklopující. Za cenu nějakých tří nebo čtyř tisíc lístků do kina dostanete stylově nenápadnou, snadno vestavnou podobu a hlavně zvuk plnokrevný a šťavnatý, zábavný a snadno stravitelný, přitom ale dospělý, kontrolovaný a pěkně sladěný, schopný nabídnout výbušnou a autoritativní dynamiku, stejně jako přirozeně srozumitelný detail. Svůj glanc navíc GoldenEar neztrácí ani při vyšších hlasitostech. Ač vlastně nemusí být vůbec vidět, tohle kino už dokáže vytvořit skutečný kinosál (a přitom to může s trochou snahy být i v běžném obýváku) se vším všudy a zachovává přitom ojedinělou charakteristiku s puncem pohody, která vás motivuje pustit další, další a další film.

-- --- ---

KLADY

+ plnohodnotné a přitom prostorově úsporné kino

+ koherentní vnímání prostoru kolem včetně dobré lokalizace

+ plnokrevnost a dynamika

+ charakteristická "GoldenEar pohodovost"

+ příjemné i při vysoké hlasitosti

ZÁPORY

- v dobré místnosti a při dobré aplikaci prakticky nic

-- --- ---

Napsal: Daniel Březina

Zdroj: https://www.hifi-voice.com/

 

Přehled článků