Přehled článků  Paradigm Persona 7F

Paradigm Persona 7F

21.1.2020 17:09  |  Recenze

Historie kanadského výrobce Paradigm začala v roce 1982 a dodnes se úspěšně rozvíjí s tím, že veškerý vývoj a velká část produkce zůstávají ve velkolepé továrně kousek vedle Toronta, která je s více než 20 000 čtverečními metry největším zařízením svého druhu v Severní Americe. Vrcholem firemní nabídky je modelová série Persona a pomineme-li už celkem obří poloaktivní model 9H, vládne jí klasický pasivní model Persona 7F.

Přestože vyšší model je opravdu velký, ani Persona 7F rozhodně nejsou upejpavé - ručně vyráběné kabinety z MDF profilů jsou vysoké 132 cm, široké 30 cm a hluboké 52 cm, přičemž váha jednoho kusu je tučných 65 kg a to nejen díky masivním magnetům v reproduktorem, ale také díky bohatému vnitřnímu žebrování a bytelné kovové základně.

Ozvučnice mají rovnou čelní stěnu, na které je přisazená kovová deska s čtveřicí reproduktorů, směrem dozadu se boční stěny klenou až do spojení v malém obloučku zadní strany. Reprosoustavy také jako kdyby "stály na špičkách", jak horní stěna, tak ta spodní se směrem dozadu zdvihají. Je to i proto, aby ve spodní části vzniklo místo pro masivní bassreflexový nátrubek, vysílající energii směrem do boků.

2020 01 30 TST Paradigm Persona 7F 2

Na zadním panelu jsou osazené jenom dva páry reproterminálů. Zajímavé je, že Paradigm nabízí poměrně širokou škálu kombinací povrchových provedení, které navíc zahrnují i možnost volby mezi stříbrnými nebo černými membránami a několika variacemi krycích mřížek - můžete si tak vytvořit reprosoustavu podle svého interiéru.

Persona 7F jsou osazeny čtveřicí reproduktorů ve třípásmovém zapojení. Nejvyšší tóny vyzařuje kopulka o průměru 2,5 cm, uzavřená za estetickou perforovanou kovovou plochou, sloužící pro snížení zkreslení a zlepšení vyzařovacích vlastností reproduktoru. Reproduktor je vyroben z tenké beryliové fólie Truextent s jemným zrnem, magnetický systém je chlazený a tlumený ferrofluidem.

2020 01 30 TST Paradigm Persona 7F 3

Identická technologie je použitá také na membráně středotónového reproduktoru, byť tady má kónický tvar a průměr 17,8 cm. I středobas je uzavřen za perforovanou mřížkou pro zlepšení fázové charakteristiky vyzařování. Středobas používá bezmála čtyřcentimetrovou cívku a měnič je uložen v systému SHOCK-MOUNT, který tlumí průnik nežádoucích vibrací mezi kabinetem a reproduktorem a tím tak snižuje zkreslení.

Basům jsou určené dva identické reproduktory, jejichž kónické membrány mají průměr 21,5 cm. Mají membrány X-PAL z hliníku a závěsy s řešením Active Ridge Technology, kde se závěs z velmi měkkého elastomeru přímo navařuje na zadní stranu membrány. Také tady jsou cívky o průměru bezmála čtyř centimetrů a antivibrační systém SHOCK-MOUNT.

2020 01 30 TST Paradigm Persona 7F 5

Výrobce udává u Persona 7F úctyhodnou šíři frekvenčního rozsahu 24 - 45 000 Hz (+/- 2 dB) s tím, že směrem do basů zvládnou s jistým propadem zahrát i 18 Hz. Paradigm dále udává charakteristickou citlivost 89 dB (v místnosti 92 dB), jmenovitou impedanci "kompatibilní s 8 ohmy" a přechodové frekvence u výhybky 3. řádu na 450 a 2 400 Hz.

Paradigm Persona 7F jsme mohli poslouchat ve dvou prostorách pražského showroomu Voix a to ve dvou místnostech - nezatlumené velké a naopak menší, ale akusticky pečlivě upravené kvůli nasazení v domácím kině. Na obou místech byl zdrojem signálu Oracle CD2500 MKIV, Oracle Paris CD nebo Atoll CD200 Signature. Zesiloval dělený Anthem STR Preamplifier / STR Amplifier a nebo integrovaný Anthem STR Integrated. USB vstup předzesilovače pak byl také použit jako zdroj signálu. Bylo napájeno přes PS Audio Dectet Power Center a kabely PS Audio, propojeno bylo pak u signálových i spojů přes kabeláž MIT. Srovnávat jsme mohli s OceanWay Heureka nebo třeba GoldenEar Triton One.R, Wilson Audio Sasha DAW a dalšími.

2020 01 30 TST Paradigm Persona 7F 6

Na to, jak veliké ozvučnice Persona 7F mají, nabízí bas spíše decentní co do objemu - zadunění velkého bubnu ve "Way Down Deep" Jennifer Warnes ("The Hunter" | 1992 | Private | 1005-82089-2) bylo zřetelné, ale v prvé řadě hlavně konkrétní, pevné a propracované, spíše než rozmáchle tučné. Je tu cítit poněkud technicistní disciplína zvuku elektroniky Anthem, ale ani samotné reprosoustavy se nesnaží o nějakou obrovitost nebo záplavu. Naopak, nabízí parádní čitelnost a detaily v basových tónech, slyšíte práci blány i následný dozvuk. Tóny mají na danou velikost ozvučnice spíše menší objem, ale zato napnutý a energický, bez pocitu spodního limitu.

Celková transparentnost přednesu Persona 7F byla v "Leaves Me Wondering" Eleanor McEvoy (2019 | "System Solution") úctyhodná, adekvátní vysoko nastavené cenovce. Kov středotónového měniče dokáže nabídnout výjimečně působivé prokreslení a zpěvaččin hlas byl nádherně exponovaný, detailní a přitom ne technicistně tvrdý, byť Paradigm hrají spíše s věcnou přímostí a s autentičností, díky které vynikne i neméně přímočará zvuková produkce s dosti jadrnými sykavkami. Nejsou ale tak ostré, aby to znamenalo potřebu snižovat hlasitost. Celková otevřenost je nicméně moc pěkná a hlas civilní, přirozeně znějící ve velikosti i plasticitě - prostě takový, jaký by z bezmála tři čtvrtě milionových reprosoustav měl být.

2020 01 30 TST Paradigm Persona 7F 7

Kovový cinkot v "Sex without Bodies" od Dave´s True Story ("AUDIO Digital Masters I" | 2010 | AUDIO | 01-10) byl tedy skutečně neostýchavě objemný a pronikavý. Ani při vyšší hlasitosti nezní ostře, ale berylliový výškáč je jednoznačně energický a výrazný. Díky tomu nicméně skvěle vyniknou i jemné nuance, odstíny, dozvuky a rozlišení je výjimečně skvělé - byť je patrně dobré vyvarovat se ostřeji znějící elektroniky, protože jinak by mohly vysokofrekvenční nectnosti vyniknout až příliš snadno.

Persona 7F jsou vlastně střídmé a civilní ve svém stylu, rozhodně nemají takový ten opulentní severoamerický zvuk - s dynamikou syntetických tónů v Guettově "Love is Gone" ("Focal CD No. 8" | 2009 | Focal | 509999680442) si nicméně reprosoustavy poradily s grácií hodnou velkého a drahého řešení. Reprosoustavy mají vlastně skvělou kontrolu, nijak se nesnaží exhibovat, dynamicky "neškrtí", ale na druhou stranu ani nepřidávají a zůstávají tak vlastně spořádanými a poměrně přísnými arbitry kvality nahrávky i systému. Rozehrávají se i díky své citlivosti velmi snadno a jejich zvuk je rychlý, bez těžkosti, které byste se mohli vzhledem k rozměrům obávat.

2020 01 30 TST Paradigm Persona 7F 16

Zejména díky berylliu na horní polovině frekvenčního pásma je rozlišení Persona 7F působivé - "A Rose for Me" od The Soundscapers ("FIM Super Sounds! III" | 2006 | FIM | FIM XR24 073) byla rozvrstvená s výtečnou suverénností, byť je cítit trochu exponovanější, extrovertní charakter. Není to jemná audiofilie, spíše pevná, autentická a bez skrupulí přímočará reprodukce s výtečnou přehledností, samozřejmým oddělením a ohraničením jednotlivých nástrojů i doslova záplavou nuancí.

Pokud v něčem svou velikost Persona 7F umí zužitkovat naprosto jasně, je to velikost hudební scéna. Stereo báze v "Innocence" od Hoff Ensemble ("Polarity" | 2018 | 2L | 2L-145-SABD) sahala až za hrany ozvučnic v pravolevém směru, byla plná vzduchu a nádherně spojitá, bez pocitu umělosti. Přednes je poměrně napnutý, ale dokáže předat informace suverénně a konkrétně, takže pravolevý i předozadní prostor je pevně ukotvený.

Svou otevřenost, transparentnost, ale také autentičnost ukázaly Persona 7F v "That Man" od Caro Emerald ("Deleted Scenes from the Cutting Room Floor" | 2010 | Grandmono | 88697776142). Zvuk byl sušší a ukázal jasně na limity poněkud ploché nahrávky. Přestože pak Paradigm nehýří nějakou tryskající šťavnatostí, je tu rytmus a zvuk má odpich, pocitově trošku vytaženější jsou středy a výšky, ale ne přespříliš, takže poslech není ani po delší době nebo při vyšší hlasitosti otravný.

Mohutné sloupky Paradigm Persona 7F jsou technologicky působivým (téměř) vrcholným modelem kanadského výrobce - vnější zpracování je výtečné, technologie jako fázové "čočky" nebo beryliové membrány jsou velmi dobře zvládnuté a funkční. Přidejte možnost kombinovat barvy nebo zvolit zcela personifikovaný odstín a máte moderní reprosoustavy s plným frekvenčním rozsahem, technicky brilantním rozlišením, skvělým podáním prostoru a celkově výtečnou čistotou a transparentností. Mírný nadbytek prezentnosti na výškách by pro vás měl být znamením, že je vhodné dát si pozor na volbu elektroniky a vyhnout se ostřeji a jadrněji znějícím kouskům. Pokud ale zvolíte high-end adekvátní úrovně, dostanete neutrální, čistý a zřetelný zvuk analytičtějšího typu, který je ale výtečně kontrolovaný, přesný a samozřejmý v celém rozsahu.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 30 metrů čtverečních, pečlivě akusticky upravenou stavebními řešeními. Akusticky jde o prostor ideální, byť mírně přetlumený kvůli tomu, že jde o kinosál.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2020 01 30 TST Paradigm Persona 7F m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Na naměřené frekvenční odezvě jsou vidět interakce velkých Persona 7F s místností a to na propadech na 190 a 350 Hz, zbytek charakteristiky už ale patří víceméně samotným reprososutavám. Je vidět, že hrají plnohodnotně od 30 Hz a hloubku ještě zvýrazňují zdůrazněním na 70 Hz. Výraznost nepolevuje až téměř do 500 Hz, velké zdůraznění je pak patrné na výškách kolem 10 kHz, takže se dá říct, že reprosoustavy vykazují snahu o zdůraznění na obou koncích pásma. Celkově se nicméně reprodukované pásmo vejde v podstatě do běžné tolerance +/- 3 dB, jakkoliv to není ideálně vyrovnaná odezva.

2020 01 30 TST Paradigm Persona 7F m2

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Sedlo na impedanční křivce naznačuje naladění bassreflexu někam k 28 Hz, pokles na úroveň čtyř ohmů mezi 70 a 200 ohmy by neměl v této kategorii být problematický. Křivka samotná je pak prostá nespojitostí, prudkých přechodů nebo jiných artefaktů, které by naznačovaly možnou přítomnost rušivých a potenciálně zkreslujících problémů jako je vnitřní stojaté vlnění, rezonance kabinetu apod. Také elektrická fáze je poměrně spořádaná, nevybočuje z rozumných mezí Persona 7F by tak neměly být žádnou složitou zátěží pro elektroniku, kterou lze v této cenové relaci očekávat.

2020 01 30 TST Paradigm Persona 7F m3

Waterfall

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ +/- ] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]

 

KLADY

+ krásné zpracování

+ mocný bas

+ celkově pevný a fyzický zvuk

+ snadné rozehrávání

+ celkově působivý a velký zvuk

ZÁPORY

- nejvyšší tóny jsou poměrně přímočaré a výrazné

--- --- --- --- ---

Napsal: Daniel Březina

Zdroj: https://www.hifi-voice.com/

Přehled článků