Přehled článků  PS Audio Stellar Phono

PS Audio Stellar Phono

25.9.2020 15:03  |  Recenze

Řada Stellar amerických PS Audio kombinuje šik šasi moderních křivek, poměrně kompaktní rozměry, vhodné i do moderních obýváků a pěknou, záměrně vřelou a barevnou zvukovou charakteristiku. Přestože Stellar začal jako set D/A převodníku s regulací hlasitosti a koncového stupně ve třídě D, nyní už máte na výběr monobloky (včetně velkých modelů s elektronkou v kombinaci s „déčky“) nebo třeba integrovaný zesilovač, do jinak čistě digitálního světa vnesla firma relativně nedávno i předzesilovač pro signál z gramofonových přenosek s prostým názvem Phono.

Na první pohled zapadá bezešvě do vizuálního stylu série Stellar. Šasi je složené z dvou zahnutých hlínkových profilů kolem obdélníkových kovových profilů černé barvy. Tím vzniká efekt horizontální linky v půlce výšky šasi a celkově moderní feeling. V „bublině“ v pravé části předního panelu jsou umístěné informativní LEDky – ukazují zesílení (MM / MC), zisk (nízký / střední / vysoký) nebo zátěž. Jediným aktivním prvkem tu je logo PS Audio, sloužící zároveň jako spínací tlačítko.

Zadní strana je stejně nekomplikovaná, stejně jako přístroj celkově – po pravé straně je blok cinchových vstupů, jsou tu dva páry, rozdělené zemnícím kolíkem. Vstup pro MM přenosky nic dalšího nemá, mezi cinchi pro MC přenosky jsou dva potenciometry s možností plynulé regulace zátěže. Zpracovaný signál vychází z analogových cinchů nebo XLR konektorů.

2020 09 30 TST PS Audio Stellar Phono 2

Po levé straně najdete „praktické“ konektory, jako je standardní napájecí zásuvka se spínací kolébkou, je tu i dvojice 3,5 mm jacků pro zařazení do systému kaskádového spouštění (jeden vstup a jeden výstup).

Za návrhem modelu Stellar Phono stojí vývojář „něco přes třicet“ Darren Meyers, který do konstrukce promítl právě své mládí. Pozorný čtenář si totiž jistě všiml nesouladu mezi indikačními diodami vpředu a možnostmi nastavení vzadu – je to proto, že to podstatné se řeší za pomoci jednoduchého dálkového ovládání. Můžete tak nastavit u MM přenosek zisk 44 / 50 / 56 dB a u MC 60 / 66 / 72 dB. Vybrat si můžete také čtyři základní zátěže – 60 / 100 / 200 nebo 47 000 Ohm. Výše zmíněné potenciometry umožňují tato základní nastavení obejít a nastavit všechno přesně od 1 do 1 000 Ohm.

2020 09 30 TST PS Audio Stellar Phono 3

U obvodového řešení mluví PS Audio o plně diskrétním řešení s velmi nízkou zpětnou vazbou. Od vstupu po výstup mají být obvody bez vazebních kondenzátorů. V signálových cestách najdete MOSFETy a JFETy, pracující ve třídě A. Pasivní RIAA ekvalizace probíhá za použití filmových a svitkových kondenzátorů, které vyrábí Wilson Audio.

Stellar Phono je kompaktní komponent se šířkou 43 x 8,3 x 33 cm (š x v x h), váha činí 9,8 kg. Předzesilovač pracuje ve frekvenčním rozsahu 20 – 20 000 Hz (+/- 0,25 dB), celkové harmonické zkreslení nepřesahuje 0,01% (0,5 V / 1 kHz), PS Audio udává na 1 kHz možnost přebuzení přes 22 dB. Odstup signálu a šumu má u MM přenosek hodnotu 82 dB, u MC přenosek 74 dB, oboje váženo křivkou A.

2020 09 30 TST PS Audio Stellar Phono 4

Stellar Phono jsme poslouchali v pražském studiu Voix a to ve společnosti gramofonů Oracle Origine MKII (s přenoskou Ortofon MC-1 Turbo) nebo Acoustic Signature Primus (s přenoskou Ortofon 2M Red). Poslouchalo se ve společnosti PS Audio Stellar GainCell DAC / PS Audio Stellar M700, alternativně na Rogue Audio RP-5 / Rogue Audio M-180 a to buď na Wilson Audio Sabrina nebo GoldenEar Triton One.R. Propojeno bylo napájecími kabely PS Audio a signálovými / reproduktorovými od AudioArt. Komponenty napájel regenerátor PS Audio PowerPlant P3. Ke srovnání byl Parasound JC 3+ nebo Oracle Audio Paris PH200.

Komponenty řady Stellar, s nimiž jsme se doposud setkaly, měly vždy trochu „hezký“ zvukový charakter, akcentující příjemnost nad absolutní věrností signálu, Stellar Phono se ale zdá být méně načančaný, takže navzdory faktu, že přehráváte vinylovou desku, zní třeba kontrabas Charlie Hadena v „My old flame“ („Last Dance“ | 2014 | ECM | ECM 2399) „rovně“, bez nabubřelého přidávání, bez nadstandardní vřelosti (stačí ta, kterou produkuje velký dřevěný nástroj sám o sobě), tóny jdou hluboko, jsou „neprověšené“, pěkně napnuté a mají velmi důstojnou energii. Bas umí to příjemné „mrouknutí“, přitom má dobře oddělená jednotlivá brnknutí a struktura basového pásma má hlavu a patu, není to jen jednotlivá velká plocha, ale skutečně pěkně propracované, realisticky artikulované tóny. Přestože i tady je trocha té měkčí, teplejší „hezkosti“, je bas hlavně konkrétní a čistý.

2020 09 30 TST PS Audio Stellar Phono 7

Až zarážející přesnost a konkrétnost spolu s živou energií jsou slyšet na vokálu LP v její „Muddy Waters“ („Lost on you“ | 2017 | Vagrant | 538284881). Zpěv je čistý, jasný a hlas krásně artikulovaný včetně jemného echa, jedinou připomínku toho, co často vnímáme jako „vinylový charakter“ je tu jistá vazkost, hladkost, poddajnost bohatě harmonického zvuku, ta celková příjemnost. Přestože Stellar Phono je proti ostatním zřetelně neanalyticky pojatý komponent bez snahy akcentovat detail, čitelnost je už skutečně poctivě high-endová, pozadí se zdá být zatlačené na phono hodně hluboko a díky tomu vynikne spousta informací snáze než obvykle.

Na výškách, reprezentovaných všemožnými cinkajícími nástroji v „Joni“ Mathiase Eicka („Skala“ | 2011 | ECM | ECM 2187), bylo cítit, že předzesilovač je méně rozmáchlý, než jeho „digitální“ souputníci ze stejné řady, že hraje lehce utaženěji a jemněji. Přednes nebyl na vysokých frekvencích TAK bohatý jako ve středním a basovém rozsahu (ne že by objem nešel maličko „dohnat“ trochu jiným nastavením parametrů nebo seřízením gramofonu), ale zachoval to nejlepší, tedy onu opravdu neočekávaně dobrou čitelnost a klidné, samozřejmé podání.

2020 09 30 TST PS Audio Stellar Phono 11

Na poměry vinylových desek má „Lion in winter“ od Bee Gees („Trafalgar“ | 1971 | MFSL | MFSL 1-263) opravdu moc pěkně sejmutý buben s velmi dynamickými údery, stejně tak navazující basová linka není „utlačená“. Přes Stellar Phono oboje vyznělo s pěkným sebevědomím, dynamika je velmi potěšujícím způsobem neseškrcená, údery průbojné a konkrétní, basa poddajně houpavá, ale napjatá a nikoliv rozměklá. Nemusíte se u velkých dynamických výkyvů bát nějakého pocitu komprese nebo blížících se limitů, Stellar Phono se energie rozhodně nebojí.

Ten klid, to „do pozadí zatlačené pozadí“, to dodává pocit opravdu výtečné čitelnosti všech záznamů, třeba „Modul 60“ od Nik Bärtsch‘ Ronin („Awase“ | 2018 | ECM | ECM 2603) zněla opravdu úhledně organizovaným způsobem, cítíte mnohem větší klid, než je u vinylového řetězce obvyklé. Díky tomu slyšíte u všech nástrojů výrazně bohatší dozvuky, výrazně lépe také vnímáte oddělení jednotlivých tónů, ale i jednotlivých instrumentů, Stellar Phono už opravdu patří k výjimečně dobře hrajícím. I tiché křachnutí činelu v pozadí je zřetelné a čitelné, celkově tu není ani stopy po nekonkrétnosti i přes lehoučký přídech měkkosti.

2020 09 30 TST PS Audio Stellar Phono 12

Organizovanost a konkrétnost (celkem vysoko) nad běžnými standardy phono předzesilovačů pomáhá i ve vnímání prostoru nahrávek. Třeba v „There is a Kingdom“ Nicka Cavea („Boatman’s Call“ | 2011 | Mute | LPSEEDS10) byl vokál opravdu výtečně v popředí exponovaný hlas, plastický a plnokrevný, nástroje o krok za ním byly dobře rozprostřené na pravolevé ose, pevně zakotvené, zřetelné, dobrá byla dokonce i hloubka. Celkově bylo cítit, že nahrávka je dobře reprodukovaná, přesně, čistě a kontrolovaně, nemáte pocit, že by tu byl nějaký centrální bod, nebo že by zvuk měl příliš tvrdě nastavené hranice, Stellar Phono mu dá svobodu a uvolněnost.

Zvukový charakter ale funguje nejen pro „pomalé“ a měkké hudební nahrávky, stejně dobře se Stellar Phono osvědčil i v „Child in Time“ od Deep Purple („In rock“ | 2016 | Harvest | 0825646035083). Hudba je plynulá, má rytmus, neztrácí půdu pod nohama ani když má přijít divočejší, energická pasáž, stále zůstává čitelná a organizovaná, snadno se poslouchá a chce se vám houpat se do rytmu. Nad většinou konkurentů v oboru zesílení signálu z přenosek ční Stellar Phono tím, jak snadno a jak sytě hudbu přenáší (tedy je muzikální), ale nezanedbává přitom ani aspekty jako rozlišení nebo dynamiku a údernost. Jak se ukázalo, funguje Stellar Phono stejně dobře napříč žánry.

2020 09 30 TST PS Audio Stellar Phono 9

Phono předzesilovač Stellar Phono amerických PS Audio je pěkně drahou hračkou, ale máte-li nějaký velký gramofon s dlouhým raménkem na sofistikovaném závěsu a pečlivě poskládanou přenosku s perfektním hrotem, jistě vás takový systém také nevyšel levně a právě Stellar Phono mu může pomoci zazářit. Jednak tím, že má skvělé možnosti nastavení, které navíc můžete zkoušet z dálkového ovládání v pohodlí svého křesla, jednak se v nenápadném moderním šasi ale ukrývá plnohodnotný, skutečně high-endový phono předzesilovač vysokých kvalit, který nabízí opravdu pěkně tiché signálové pozadí a atraktivní kombinaci klidu, jemnosti a nadhledu s fajnovou vyrovnaností, detailností a dynamičností. Pokud ale chcete slyšet, co ve vašich vinylech doopravdy je, PS Audio rozhodně nabízí jednu z cest.

--- --- --- --- ---

KLADY

+ možnosti nastavení a obsluhy jsou úžasné

+ pocit „nevinylové“ kontroly a čistoty

+ dálkové ovládání

+ celkově velmi kultivovaný a otevřený zvuk

ZÁPORY

- cena je poněkud šťavnatá

--- --- --- --- ---

Napsal: Daniel Březina

Zdroj: https://www.hifi-voice.com/

Přehled článků